Den första bilen var säkert en syn för gudarna då den rullade fram på gatorna. Det var den tyska mekanikern Gottlieb Daimler som 1883 lyckades tillskansa sig ett patent på sitt motordrivna fordon. Sedan dess har denna uppfinning sannerligen förändrat vårt sätt att leva. Redan 100 år tidigare, innan denna skapelse kom till vägen, fanns ångdrivna åkvagnar. Men det var en biprodukt till fotogen, bensin, som gjorde den nya bilen möjlig.
En amerikansk och tysk historia
Istället för den mycket mer opålitliga kolgasen kunde man nu använda ett mycket säkrare bränsle och den bensindrivna motorn var snart ett faktum. Men den första praktiska bilen, i våra egna mått mätt, kom med ingenjören Karl Benz 1885. Namnet klingar säkerligen bekant, när man tänker på den stora biltillverkaren Mercedes-Benz, vilka är stora än idag. På andra sidan havet blev Henry Ford en av de första att börja serietillverka bilar. Företaget Ford motor Company kom till världen 1902 och blev startskottet för den berömda T-forden. Den har sin färg efter Henry Fords eget önskemål, nämligen svart. Fram till andra världskriget var det till stor del Ford som gällde men därefter började allt fler tillverkare hitta en ny marknad. Bilen kom allt mer att bli en möjlighet för vanliga människor och i takt med att massproduktionen stegrades kunde snart vanliga människor ha råd med en bil. Inte minst tyska Volkswagen, som producerade sina små ”bubblor”, snabbade på denna utveckling. Idag rullar omkring en miljard bilar på jordens vägar och man arbetar med att få fram helt nya typer av bilar, som drivs av förnyelsebara energikällor.
Bilen rullar in i Sverige
I början av 1900 beräknar man att det fanns omkring 15 bilar i Sverige, vilket inte kan sägas vara särskilt mycket. Redan 30 år senare får man lägga till 150 000 till den siffran. I Sverige var det Volvo, som de flesta svenskar känner till, som började sin tillverkning 1927 och blev en framgångssaga som spred sig över hela världen. Namnet ”Volvo” är latin och betyder ”jag rullar”. De svenska bilarna gjorde sig kända för god säkerhet och bra prestanda överlag. Denna svenska biltillverkning såldes emellertid 1999 till Ford Company och därifrån har tillverkningen av personbilarna blivit sålda till Kina. Trots alla turer ligger huvudkontoret ännu kvar i Göteborg.